Observatiejaar

Het observatiejaar is het instapjaar voor wie vanuit de lagere school instroomt. De leerlingen maken er een zachte landing in het secundair onderwijs. In principe duurt deze fase één schooljaar.

De leerlingen krijgen naast algemene en sociale vorming (ASV) ook beroepsgerichte vorming (BGV).
Deze beroepsgerichte vorming geeft een initiatie in de opleidingen die de school aanbiedt in de latere fases (opleidingsfase en kwalificatiefase).

De leerstof bestaat uit projecten die het algemeen en sociaal functioneren van de leerlingen bevorderen.

We werken in deze lessen ook aan het onderhouden en verruimen van de reeds verworven kennis en vaardigheden.
Dit wordt concreet uitgewerkt in volgende vakken:
– godsdienst
– lichamelijke opvoeding
– rekenen
– taal
– maatschappelijke vorming
– computerinitiatie.

De leerlingen maken doorheen het schooljaar kennis met de drie opleidingen die aangeboden worden in de school (winkelhulp, grootkeukenmedewerker, logistiek assistent).

Ze verkennen de verschillende grondstoffen, materialen, technieken en werksituaties van de verschillende beroepsmogelijkheden.

De leerkrachten en het paramedisch team observeren hen grondig, om hen op het einde van het schooljaar optimaal te begeleiden in hun beroepskeuze op het einde van het schooljaar.

Extra's

Een warme sfeer. De leerlingen zijn verdeeld in groepjes van maximaal 8 leerlingen.

Functioneel leren. De leerlingen verwerven zelfstandigheid via functionele taken en opdrachten (de afwas doen, keuken opruimen, boodschappenlijst afwerken in de winkel, koken…).

Voldoende beweging. De leerlingen krijgen 2 keer per week lichamelijke opvoeding. Zij gaan ook geregeld op stap in de buurt van de school. Op de speelplaats is er voldoende ruimte om overtollige energie kwijt te geraken.

Individueel traject. Alles wat we doen, doen we in functie van de ontwikkeling van de individuele leerling. Samen met de paramedici werken we voor elke leerling een individueel handelingsplan uit.

Rust en kalmte wanneer nodig. Heeft de leerling een moeilijk moment, dan kan in samenspraak met paramedici of leerlingenbegeleiding een time-out moment ingelast worden.

Paramedische begeleiding. Het paramedisch team biedt klassikale en individuele ondersteuning (kinesitherapie, logopedie, ergotherapie).

Gratis busvervoer van deur tot deur.

Hingene.  In het najaar trekken we op driedaagse naar Hingene – elk jaar opnieuw een fantastisch avontuur voor zowel de leerlingen als de begeleiders.