Paramedici

Paramedische ondersteuning

Paramedische ondersteuning kadert binnen het globale opvoedingsproject van de Cardijnschool. De samenwerking tussen leerkrachten en paramedici is een sterk aspect binnen onze schoolwerking.

Ons paramedisch team bestaat uit logopedisten, ergotherapeuten, kinesitherapeuten, orthopedagogen en leerlingenbegeleiding. Wij werken individueel, in een kleine groep of geïntegreerd in de klas. Naast het therapeutisch handelen bieden we ook ondersteuning aan leerkrachten door samenwerking in klasverband.

Vanuit onze paramedische disciplines geven we d.m.v. onze kennis, diagnostisch onderzoek en observaties, gericht informatie over specifieke problematieken. We reiken op de klassenraden strategieën aan voor de leerkrachten om toe te passen in hun klaspraktijk.

Ons aanbod:

Logopedie

De taak van de logopedisten in de Cardijnschool  omvat aangepaste hulp op het vlak van

• taal,
  • verbale en niet verbale communicatie,
  • ondersteunende communicatie,
  • technisch, begrijpend en functioneel lezen,
  • visueel en auditieve percepie,
  • spraak en stemtraining.

Ergotherapie en kinesitherapie

De taak van de ergotherapeut en kinesitherapeut in de Cardijnschool omvat het bevorderen van

• de psychomotorische  ontwikkeling,
  • motorische vaardigheden,
  • lichaamsbesef,
  • de werkhouding en de zelfredzaamheid van de leerlingen,

met als doel een optimale functionele zelfstandigheid en integratie in de samenleving.

Ook medische problematieken worden opgevolgd door de kinesitherapeuten.

Leerlingenbegeleiding

De leerlingenbegeleiding staat in voor de ondersteuning van de leerlingen binnen de schoolwerking. In onze school gaat veel aandacht naar de socio-emotionele ondersteuning van de leerlingen. Voor elke vraag of probleem wordt een individuele begeleiding uitgewerkt en opgevolgd.

Sociale vaardigheden

Wij besteden speciale aandacht besteed aan sociale vaardigheden en psycho-sociale weerbaarheid. Het paramedisch team begeleidt leerlingen extra in hun ontwikkeling naar sociaal-vaardig zijn.

Orthopedagoog

De orthopedagoog biedt individuele psychosociale begeleiding, heeft gesprekken met de ouders, contacten met externe diensten en CLB en volgt de evolutie van de leerlingen gedurende hun volledige schoolloopbaan.

De orthopedagoog geeft sturing aan de leerlingenbegeleiding en de leerkrachten om optimaal onderwijs te geven aan de leerlingen van de Cardijnschool.

Leerlingen en ouders kunnen met hun vragen steeds terecht bij de orthopedagoog. Deze vragen worden dan besproken met het paramedisch team om een multidisciplinair antwoord te kunnen bieden.